ROZWÓJ JĘZYKA DZIECKA

Opublikowano 4 czerwca 2012 o godzinie 15:33 autor Edyta Dobek

ROZWÓJ JĘZYKA DZIECKA.

Zestawienie bibliograficzne za lata 2005-2012

Książki


  1. Dzieci krajów europejskich / Izabela Brańska-Oleksy. – Warszawa : Wydawnictwo Egmont Polska , 2007. – 48 s. : il. kolor. ; 29 cm
  2. Dziecięce sposoby tworzenia nazw / Amelia Dziurda-Multan ; Katolicki Lubelski Jana Pawła II. Wydział Nauk Społecznych. Katedra Pedagogiki Specjalnej. – Lublin : Wydawnictwo KUL , 2008. – 222, [1] s. : il. kolor. ; 24 cm
  3. Dziecko i dorosły w rozmowie : doświadczanie komunikacji : odniesienia edukacyjne / Eugenia Rostańska. – Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego , 2010. – 283, [1] s. ; 24 cm
  4. Dziecko w środowisku dwujęzycznym i jego komunikacja międzykulturowa / Katarzyna Kainacher. – Kraków : Collegium Columbinum , cop. 2007. – 357, [1], XXI s. : il. ; 21 cm
  5. Gdzie jest Filip? : kontakty społeczne / Jagoda Cieszyńska, Marta Korendo ; [il. Roman Gądek]. – Kraków : Wydawnictwo Edukacyjne , 2009. – 95 s. : il. kolor. ; 20 cm
  6. I kto to papla : nietypowy słownik języka dziecięcego /Damian Strączek. –  Kraków : Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2009. – 171, [5] s. : il. kolor. ; 22 cm
  7. Kompetencje leksykalne uczniów w edukacji wczesnoszkolnej / Anna Jakubowicz-Bryx. – Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego , 2006. – 373, [1] s. : il. ; 25 cm
  8. Komunikacja i tekst w perspektywie rozwojowej i dydaktycznej / pod red. Józefa Porayskiego-Pomsty ; [współpr. w oprac. red. tomu Iwona Artowicz] ; Uniwersytet Warszawski. Wydział Polonistyki. Instytut Języka Polskiego. Pracownia Językoznawstwa Stosowanego. – Warszawa : Dom Wydawniczy Elipsa , 2005. – 350 s. : il. ; 24 cm
  9. Moje dziecko uczy się języka obcego : najczęściej zadawane pytania / Joanna Rokita-Jaśkow. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego , 2010. – 91, [2] s. : il. ; 23 cm
  10. Mowa i język w perspektywie dydaktycznej, logopedycznej i rozwojowej / pod red. Józefa Porayskiego-Pomsty ; Uniwersytet Warszawski. Wydział Polonistyki. Instytut Polonistyki Stosowanej. Pracownia Językoznawstwa Stosowanego. – Warszawa : nakł. Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego , 2008. – 242 s. : il. ; 24 cm
  11. Mowa i myślenie dziecka /Jean Piaget ; [przetł. Janina Kołudzka]. –  Wyd. 3 zm., 3 dodr. / przedm. Maria Kielar-Turska. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011. – 227, [1] s. : 1 portr., il. ; 21 cm
  12. Nabywanie kategorii przypadka : wiek wczesnoszkolny / Jolanta Machowska. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej , 2006. – 194, [2] s. : il. ; 25 cm
  13. Pisanie – żywy język dziecka / Małgorzata Żytko. – Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2006. – 240 s. : il. ; 21 cm
  14. Podstawy komunikatywności języka przepowiadania chrześcijańskiego w nauczaniu religii i w katechezie pozaszkolnej : z badań nad językiem religijnym / Jerzy Rydzewski. – Białystok : Wydawnictwo „Buk” , 2008. – 213, [1] s. : il. ; 21 cm
  15. Psychologia języka dziecka / red. Barbara Bokus, Grace W. Shugar ; przekł. Ewa Haman [et al.]. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007.- 462 s. : il. ; 24 cm
  16. Rozwój aktywności twórczej dzieci w sferze języka / Laskowska Joanna. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls” , 2007. – 119 s. ; 24 cm
  17. Rozwój sprawności syntetyzowania wyrazów z fonemów w grupie dzieci 6 – letnich : studium językoznawcze / Małgorzata Rocławska-Daniluk. – Gdańsk : Przedsiębiorstwo Glottispol , 2007. – 188 s. : il. ; 26 cm
  18. SLI – Specyficzne zaburzenie rozwoju językowego / Laurence B. Leonard ; przekł. Mikołaj Hernik. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne , 2006. – 440 s. : il. ; 25 cm
  19. Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym  / Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej , 2005. – 319, [1] s. : rys., wykr. ; 24 cm
  20. Twórczość językowa dziecka w teorii i praktyce edukacyjnej / Renata Stawinoga – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej , 2007. – 241 s. : il. (w tym kolor.) ; 25 cm
  21. Wyrazy dźwiękonaśladowcze w ekspresji i komunikacji językowej dzieci w wieku przedszkolnym / Wanda – Łata. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego , 2008. – 91, [3] s. ; 21 cm
  22. Znaczenia historyczne w edukacji początkowej : narracyjne konstruowanie historii rodzinnych / Joanna Maria Garbula. – Olsztyn : Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego , cop. – 2010. – 349, [1] s. : il. ; 24 cm

Artykuły z czasopism


  1. VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Z badań nad kompetencją i świadomością  językową dzieci i młodzieży : (sprawozdanie) / Ewa Wolańska. // Poradnik Językowy. – 2007, z. 8, s. 93-99
  2. Analiza lingwistyczna wypowiedzi dziecka z rozległą dyslalią / Anna Sołtys-Chmielowicz. // Logopedia. – T. 2005, T. 34, s. 257-271
  3. Bilingwizm a zaburzenia mowy : wyniki wstępnych badań pilotażowych w przedszkolach / Małgorzata Rocławska-Daniluk.// Logopedia. – 2005, T. 34, s. 77-83
  4. Chętnie komunikuję się z rówieśnikami i z dorosłymi : wspomaganie rozwoju mowy / Beata Bielska.//  Bliżej Przedszkola . – 2011, nr 10, s. 28-33
  5. Co każdy rodzic powinien wiedzieć o dwujęzycznym wychowaniu / Robertus de Louw. // Wychowanie na co Dzień. – 2007, nr 4/5, s. 25-27
  6. Co rodzice wiedzą o zasobie słownictwa swoich dzieci? : kwestionariuszowe badanie rozwoju słownika dzieci 2-6-letnich / Ewa Haman, Krzysztof Fronczyk, Iwona Girtler. // Psychologia Rozwojowa. – 2009, T. 14, nr 2,  s. 57-71
  7. Defaworyzacja dziecka w środowisku szkolnym jako wynik niskiego poziomu jego kompetencji komunikacyjnych / Kinga Kuszak. // Wychowanie na co Dzień. – 2009, nr 12, s. 9-14
  8. Dlaczego dziecko się jąka? – wspomaganie płynności mowy małego dziecka / Dorota Kamińska.// Bliżej Przedszkola . – 2007, nr 11, s. 29, 31
  9. Dogoterapia a aktywizacja języka dziecka z deficytami rozwojowymi : prezentacja dogoterapeutycznego programu polisensorycznej stymulacji porozumiewania się / Marzena Machoś-Nikodem. –  Rewalidacja . – 2006, nr 2, s. 68-82
  10. Doświadczenia językowe a aktywność własna dziecka / Magdalena Grochowalska. // Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych. – 2005, T. 58, s. 55-64
  11. Eksplikacje semantyczne nazw emocji w wypowiedziach sześcioletnich dzieci / Urszula Jęczeń. // Logopedia. – 2005, T. 34, s. 47-64
  12. Europejskie portfolio językowe dla przedszkolaków jako instrument kontroli i oceny oraz stymulacji rozwoju językowego dziecka / Małgorzata Pamuła.//  Języki Obce w Szkole . – 2005, nr 6, s. 52-55
  13. Fenomeny obserwowane podczas nabywania drugiego języka a realizacja kształcenia językowego w przedszkolu / Magdalena Kania.//  Języki Obce w Szkole . – 2009, nr 1, s. 14-18
  14. Fleksja imienna / Marceli Olma. Rozwój niektórych kategorii fleksyjnych rzeczownika i czasownika u dziecka w wieku do 5 lat. Cz. 1 // Poradnik Językowy. – 2007, z. 8, s. 80-92
  15. Grupy spółgłoskowe w języku mówionym dzieci przedszkolnych / Stanisław Milewski. // Logopedia. – 2005, T. 34, s. 11-36
  16. Jak mówią nasze przedszkolaki? / Edyta Bąk-Buczak.//  Bliżej Przedszkola . – 2009, nr 6, s. 50
  17. Jak powinien postąpić bohater bajki Ezopa? : przyczynek do narracyjnej psychologii moralności / Barbara Bokus, Katarzyna Cieślik. // Kolokwia Psychologiczne. – 2006, T. 15, s. 173-185 Materiały z sesji „Język – poznanie – relacje społeczne”, Warszawa
  18. Jak diagnozować inteligencję językową dziecka? : realizacja Projektu Spectrum w przedszkolu / Joanna Juszczak-Guca.//  Bliżej Przedszkola . – 2006, nr 10, s. 47-49
  19. Jak stymulować mowę u dziecka? / Beata Tomczyk.//  Bliżej Przedszkola . – 2006, nr 4, s. 16-17
  20. Jak stymulować rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym / Eliza Adamczyk-Sykut.//  Bliżej Przedszkola . – 2006, nr 7/8 (magazyn specjalny z. 1), s. 14-15
  21. Językowa twórczość dziecka a nauka czytania / Hanna Krauze-Sikorska. // Polonistyka. – 2007, nr 9, s. 34-37
  22. Językowy obraz świata dziecka / Grzegorz Leszczyński. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2005, nr 10, s. 1-7
  23. Językowy obraz świata w twórczych tekstach dzieci – obrazowanie jesieni / Bernadeta Niesporek-Szamburska. // Świat i Słowo. – 2007, nr 1, s. 153-168
  24. Kompetencja językowa dzieci: próba syntezy / Justyna Wojciechowska. // Prace Psychologiczno-Pedagogiczne. – 2007,  T. 1, s. 251-255
  25. Kompetencja komunikacyjna dzieci / Joanna Juszczak-Guca.//  Bliżej Przedszkola . – 2009, nr 10, s. 68-69
  26. Mali autorzy : rozwijanie mowy przez tworzenie opowiadań / Anna Pawłowska-Niedbała.//  Wychowanie w Przedszkolu . – 2008, nr 7, s. 45-46
  27. Metaforyczne użycie przypadków w języku uczniów w młodszym wieku szkolnym :      (metafory gramatyczne) / Jolanta Machowska. //  Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Logopaedica. – 2006, [Nr] 1, s. 303-322
  28. Mowa dziecka jako przedmiot badań / Józef Porayski-Pomsta.// Poradnik Językowy. – 2007, z. 8, s. 3-29
  29. Narastanie słownictwa w języku dziecka / Helena Borowiec. // Logopedia. – 2007, T. 36, s. 11-27
  30. Nazywanie emocji w sytuacjach komunikacyjnych / Maria Kielar-Turska.// Kolokwia Psychologiczne. – T. 15 (2006), s. 125-137 Materiały z sesji „Język – poznanie – relacje społeczne”, Warszawa
  31. Nominacja jako wyraz kreatywności językowej słyszących dzieci i niesłyszącej młodzieży / Amelia Dziurda-Multan. //Logopedia. – 2005, T. 34, s. 127-139
  32. Niektóre problemy współczesnych badań nad słownikiem i słownictwem dzieci / Józef Porayski-Pomsta. // Poradnik Językowy. – 2010, z. 1, s. 64-70
  33. O kompetencji językowej przedszkolaków / Grażyna Rura.//  Wychowanie w Przedszkolu . – 2009, nr 1, s. 14-17
  34. O metaforze synestezyjnej w tekstach dzieci / Bernadeta Niesporek-Szamburska. // Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego. – 2005,  T. 18, s. 119-126
  35. O stymulowaniu rozwoju językowego w zabawie / Elżbieta Szymankiewicz.//  Bliżej Przedszkola . – 2007, nr 10, s. 34-35, 37
  36. Pełnienie ról rodzinnych w zabawie tematycznej dzieci w wieku przedszkolnym / Danuta Grzesiak-Witek. // Społeczeństwo i Rodzina. – 2006, nr 4, s. 103-111
  37. Po co język w szkole? : namysł nad … językiem, czyli opinie dzieci na temat funkcji języka w szkole / Marika Lewandowska. // Forum Dydaktyczne. – 2008, Nr  3/ 4,  s. 127-128
  38. Proces przyswajania systemu językowego / Katarzyna Pardej. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2009, nr 1, s. 18-20
  39. Przygoda z glottodydaktyką – nowe spojrzenie na kształcenie językowe / Anna Orlińska, Joanna Palacz.//  Bliżej Przedszkola . – 2008, nr 6, s. 58-61, 63-65
  40. Relacja celowości w języku 6-letnich dzieci / Helena Borowiec. // Logopedia. – 2005, T. 34, s. 65-76
  41. Relewancja i redundancja w lingwistyce edukacyjnej : (diagnozowanie języka dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym) / Teodozja Rittel. // Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Logopaedica. – 2008, [Nr] 2, s. 109-130
  42. Relewancja i redundancja w nabywaniu kategorii semantycznych z zakresu nauki o języku / Sławomir Śniatkowski. // Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Logopaedica. -2008,  [Nr] 2, s. 173-190
  43. Relacja przyczynowości w języku sześciolatków / Helena Borowiec. // Logopedia. – 2005, T. 34, s. 43-63
  44. Reprezentacja zjawisk emocjonalnych w języku dzieci przedszkolnych i szkolnych / Barbara Górecka-Mostowicz. // Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych. – 2006/2007, T. 59/60, s. 53-64
  45. Rozmowa w przedszkolu / Agnieszka Olczak. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2006, nr 10, s. 11-16
  46. Rozwijanie umiejętności mówienia / Elżbieta Jaszczyszyn. –  Fragm. pracy. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2008, nr 11, s. 15-17
  47. Rozwój dziecięcych teorii umysłu a płeć i kompetencja komunikacyjna / Anna Radomska, Danuta Horodziejczyk. // Psychologia Rozwojowa. –  2006, T. 11, nr 2, s. 49-60
  48. Rozwój zdolności mentalizacji : z badań nad związkiem teorii umysłu, sprawności językowych i funkcji zarządzającej / Maria Kielar-Turska, Marta Białecka-Pikul, Anna Skórska.  //  Psychologia Rozwojowa. – 2006, T. 11, nr 2, s. 35-47
  49. Semantyka czy syntaktyka? : rola języka w rozwoju dziecięcej teorii umysłu / Adam Putko. // Czasopismo Psychologiczne. – 2007, T. 13, nr 2, s. 125-133
  50. Społeczny kontekst rozwoju dziecka z zaburzoną mową / Kinga Kuszak.  // Szkoła Specjalna. – 2007, nr 2, s. 92-104
  51. Świadomość wyrazu a zaburzenia komunikacji językowej / Alina Maciejewska. // Conversatoria Linguistica. – 2007, R. 1, s. 13-25
  52. W trosce o mowę dziecka / Urszula Kapela, Dorota Zarzycka.//  Wychowanie w Przedszkolu . – 2007, nr 8, s. 36-38
  53. Wpływ czynników poznawczych na rozwój języka dziecka / Joanna Zawodniak. –  Bibliogr. // Scripta Neophilologica Posnaniensia. – 2005, T. 7, s. 263-276
  54. Wspomaganie rozwoju umiejętności fonologicznych dziecka z trudnościami w opanowywaniu czytania i pisania / Maria Przybysz-Piwko. // Poradnik Językowy. – 2007, z. 8, s. 45-53
  55. Wulgaryzmy u dzieci / Beata Bochnia. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2007, nr 10, s. 38-41
  56. Wyraz w diagnozie i terapii logopedycznej / Alina Maciejewska.// Logopedia. – 2005, T. 34, s. 37-46
  57. Wpływ mowy dorosłych na rozwój mowy dziecka w wieku szkolnym / Krystyna Marczewska. // Dyrektor Szkoły. – 2006, nr 1, s. 43-45
  58. Wpływ programów telewizyjnych na rozwój mowy dzieci sześcioletnich / Krystyna Małysiak.//  Bliżej Przedszkola . – 2006, nr 7/8 (magazyn specjalny z. 2), s. 26-27
  59. Wspomaganie rozwoju umiejętności fonologicznych dziecka z trudnościami w opanowywaniu czytania i pisania / Maria Przybysz-Piwko.// Poradnik Językowy. – 2007, z. 8, s. 45-53
  60. Z badań nad językowym obrazem świata dzieci polskojęzycznych i rosyjskojęzycznych / Ewa Baruk. // Języki Obce w Szkole. – 2005, nr 3, s. 72-75
  61. Zabawy twórcze rozwijające mowę i myślenie / Zofia Martyniuk. //  Bliżej Przedszkola . – 2006, nr 7/8 (magazyn specjalny z. 1), s. 37-38
  62. Zadbajmy o prawidłowy rozwój mowy. Cz. 1. / Alicja Dorozińska.//  Bliżej Przedszkola . – 2011, nr 10, s. 38-39
  63. Zasób słownikowy uczniów klas III szkoły podstawowej a ich wyniki nauczania z języka polskiego / Anna Winiarczyk. // Zeszyty Wszechnicy Świętokrzyskiej. – 2004,  Z. 19, s. 131-143
  64. Zdania warunkowe a kształtowanie sfery poznawczej u dzieci w wieku wczesnoszkolnym / Agata Cabała. // Prace Psychologiczno-Pedagogiczne. – 2007, T. 1, s. 47-53
  65. Zjawisko dwujęzyczności, przechowywanie i odzyskiwanie słownictwa u osób      dwujęzycznych / Artur Świątek. // Języki Obce w Szkole. – 2005, nr 4, s. 3-6
  66. Złożoność słownika, złożoność słowa : (z perspektywy rozwoju językowego) / Ewa Haman. // Kolokwia Psychologiczne. – 2006, T. 15, s. 117-124 Materiały z sesji „Język – poznanie – relacje społeczne”, Warszawa
Cookies and privacy policy

The website uses cookies for the purposes necessary for the proper operation of the site, customization of the site to individual user preferences and statistics. Disabling the storage of cookies is possible in the settings of each web browser, so that no information will be collected. If you do not agree to save information in cookies, you should leave the site.

Select the cookies you accept:
Return