RODZINA Z DZIECKIEM NIEPEŁNOSPRAWNYM

Opublikowano 29 sierpnia 2014 o godzinie 15:30 autor Edyta Dobek

RODZINA Z DZIECKIEM NIEPEŁNOSPRAWNYM
Zestawienie bibliograficzne

Książki


  1. Być rodzicem niepełnosprawnego dziecka / [Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych]. – Zielona Góra , 2011.
  2. Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym / Tadeusz Gałkowski. – Warszawa, 1995.
  3. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie : praca zbiorowa / pod red. Ireny Obuchowskiej. – Wyd. 4. – Warszawa, 2005.
  4. Dziecko z autyzmem w rodzinie [Dokument elektroniczny] : studium indywidualnego przypadku / Anna Gręda ; promotor Edyta Kędra ; Wyższa Szkoła Medyczna w Legnicy. – Legnica, 2013. Praca magisterska dostępna w Repozytorium Dokumentów Elektronicznych BN.
  5. Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego / Jacek Kielin. – Gdańsk, 2002.
  6. Matki dzieci niepełnosprawnych wobec problemów życiowych / Małgorzata Sekułowicz. – Wrocław, 2000.
  7. Niepełnosprawne dziecko w rodzinie / Serafino Corti, Giovanni Gillini ; [tł. Magdalena Dobosz]. – Gniezno, 2007.
  8. Pełnia życia : wsparcie rodziców dzieci niepełnosprawnych intelektualnie : raport z realizacji projektu. – Warszawa : Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym [etc.], 2008.
  9. Pokochaj mnie mamo! czyli Dwadzieścia dziewięć kroków do akceptacji niepełnosprawności dziecka / Grażyna Dryżałowska. – Warszawa, 2008.
  10. Rodzice dzieci z autyzmem / Ewa Pisula. – Warszawa, 2012.
  11. Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju / Ewa Pisula. – Warszawa, cop. 2007.
  12. Rodzina o specjalnych potrzebach  / pod red. Stefanii Walasek i Barbara Winczury ; [aut. Danuta Apanel et al.]. – Jelenia Góra, 2011.
  13. Rodzina : upośledzenie umysłowe, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, wybrane metody terapii / Edyta Pietrowska.-  Częstochowa, 2010.
  14. Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym : możliwości i ograniczenia rozwoju / red. nauk. Hanna Liberska. – Warszawa, 2011.
  15. Rodzina z osobą niepełnosprawną w społecznym systemie wsparcia / Witold Janocha. – Kielce, 2009.
  16. Środowisko rodzinne i szkolne wobec zespołu ADHD u dzieci w młodszym wieku szkolnym / Katarzyna Herda-Płonka. – Kraków, 2012.
  17. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym / Andrzej Twardowski. – Poznań, 2012.
  18. Wychowawcze i emocjonalne funkcjonowanie rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym / Sławomir Cudak. – Łódź, 2007.

Artykuły z czasopism


  1. Badanie postaw wychowawczych rodziców dzieci niepełnosprawnych / Katarzyna Chrąściel// Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2007, nr 4, s. 34-53
  2. COCP – model partnerskiej komunikacji z niepełnosprawnym intelektualnie / Markus Lohe // Wspólne Tematy . – 2010, nr 11/12, s. 4-11 Program COCP – kluczowe narzędzie pedagogiczne służące przygotowywaniu rodziców do prowadzenia intensywnej interakcji komunikacyjnej z ich upośledzonymi umysłowo dziećmi.
  3. Czas wolny rodziców wychowujących osoby niepełnosprawne intelektualnie w stopniu głębszym / Dorota W. Chrzan  // Wychowanie na Co Dzien. – 2007, nr 3, s. 22-24
  4. Czynniki demograficzne a postrzeganie przez matki udziału ojców w opiece nad dzieckiem z niepełnosprawnością i w jego wychowaniu / Przemysław Eugeniusz Kaniok // Wspólne Tematy . – 2013, nr 1, s. 45-50 Omówienie wyników badań.
  5. Czynniki determinujące postawy rodzicielskie wobec dzieci upośledzonych umysłowo / Henryk Gasior // Chowanna. – 2004, T. 1, s. 36-50
  6. Droga do samodzielności – rola rodziców / Małgorzata Rękosiewicz // Remedium . – 2011, nr 10, s. 24-25 Rola rodziców w budowaniu tożsamości dziecka niepełnosprawnego intelektualnie.
  7. Dylematy edukacyjne rodziców dzieci niepełnosprawnych / Anna Fidelus // Piotrkowskie Studia Pedagogiczne. – 2001, T. 8, s. 27-31
  8. Dzieci gorszego Boga / Beata Kołakowska // Charaktery . – 2012, nr 6, s. 74-79 Przeciwności, jakim muszą sprostać rodzice, którym rodzi się niepełnosprawne dziecko.
  9. Dziecko niepełnosprawne i rodzina : modele rodzin w ujęciu socjoekonomicznym / Paweł Firago // Rewalidacja. – 2012, nr 2, s. 123-126
  10. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie / Barbara Adamczyk// Niepełnosprawność i Rehabilitacja . – 2010, nr 2, s. 55-67 Problemy rodziców dziecka niepełnosprawnego, izolacja społeczna rodziców.
  11. Dziecko niesłyszące i jego rodzina / Marzanna Farnicka // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2012, nr 2,  s. 31-39
  12. Funkcjonowanie psychospołeczne rodziców i rodzeństwa dziecka autystycznego / Sylwia Błaszczyk // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2008, nr 3, s. 40-44
  13. Gdy rodzice dowiadują się… o niepełnosprawności dziecka / Anna Mikler-Chwastek // Nowa Szkoła. – 2009, nr 5, s. 21-24
  14. Grupy samopomocy i wsparcia / Maria Piszczek // Rewalidacja. – 2006, nr 2, s. 17-29 Praca grupy wsparcia dla rodziców dzieci niepełnosprawnych.
  15. Jak być rodzicem dziecka niepełnosprawnego // Niezbędnik Pedagoga, Psychologa, Wychowawcy. – 2009, nr 4, s. 40-52 Prezentacja programu mającego na celu wspieranie rodzin wychowujących dzieci niepełnosprawne ze sprzężoną niepełnosprawnością.
  16. Jak znaleźć właściwe słowa? : trudne dialogi z rodzicami dziecka niepełnosprawnego // Na Temat . – 2010, nr 2, s. 19-24 Zasady prowadzenia rozmów z rodzicami dziecka niepełnosprawnego. Przykłady dialogów z rodzicami dziecka niepełnosprawnego.
  17. Jeszcze o rodzicach dzieci niepełnosprawnych / Stanisław Turowski // Wychowanie na co Dzień. – 2000, nr 12, s. 27-28
  18. „Karta dziecka” – propozycja aktywnej techniki prowadzenia rozmowy psychologicznej z rodzicami dzieci niepełnosprawnych lub zagrożonych niepełnosprawnością / Agata Potapska-Skwara // Rewalidacja. – 2008, nr 2, s. 90-95
  19. Kształtowanie wspomagającej interakcji z rodzicami dziecka niepełnosprawnego intelektualnie / Markus Lohe // Wspólne Tematy. – 2007, nr 6, s. 33-41 Współpraca rodziców dziecka niepełnosprawnego z przedstawicielami profesji fachowego pomagania.
  20. Lęki i nadzieje dotyczące przyszłości dziecka w wypowiedziach rodziców osób niepełnosprawnych intelektualnie / Anna Szczepaniak // Edukacja. – 2008, nr 4, s. 102-108
  21. List do rodziców dziecka z uszkodzeniem słuchu / Kazimiera Krakowiak, Lucjan Krakowiak // Audiofonologia. – 2002, T. 21, s. 223-232
  22. Macierzyństwo i ojcostwo rodziców dzieci niepełnosprawnych / Teresa Zbyrad // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze . – 2011, nr 6, s. 28-34
  23. Najczęstsze błędy w postępowaniu z rodzicami dzieci autystycznych / Tadeusz Perzanowski // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2013, nr 5, s. 27-31
  24. Niepełnosprawność dziecka a praca zawodowa matki / Monika Parchomiuk // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2009, nr 1, s. 3-17
  25. O współpracy z rodzicami dzieci niepełnosprawnych / Krystyna Szoć, Maria Raszewska // Szkoła Specjalna. – 2001, nr 3, s. 169-172
  26. Pedagogizacja rodziny dziecka niepełnosprawnego – tradycyjne i nowatorskie ujęcie problemu / Urszula Klajmon-Lech // Ruch Pedagogiczny . – 2012, nr 4, s. 165-172
  27. Percepcja postaw rodzicielskich przez młodzież upośledzona w stopniu lekkim i młodzież pełnosprawną / Renata Biernat // Szkoła Specjalna. – 2006, nr 1, s. 40-53
  28. Płaszczyzny edukacyjne w rozwoju rodziców wychowujących dziecko niepełnosprawne / Dorota Bożyk // Edukacja Dorosłych. – 2005, nr 4, s. 103-112
  29. Poczucie koherencji i wsparcie społeczne w wychowaniu dziecka z upośledzeniem umysłowym / Monika Parchomiuk // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2009, nr 2, s. 3-23
  30. Poczucie samotności dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w zależności od postaw rodzicielskich / Andrzej Giryński // Szkoła Specjalna. – 2004, nr 1, s. 3-18
  31. Poradnictwo a psychoterapia – potrzeby rodziców dzieci niepełnosprawnych.// Na Temat . – 2010, nr 2, s. 13-18
  32. Postawy matek dzieci niepełnosprawnych kształconych wspólnie z dziećmi pełnosprawnymi / Krystyna Baranowicz// Roczniki Pedagogiki Specjalnej. – 1999, T. 10, s. 93-104
  33. Postawy rodzicielskie matek dzieci niepełnosprawnych / Beata Szabała // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2008, nr 2, s. 66-76
  34. Postawy rodzicielskie wobec dziecka niepełnosprawnego w rodzinie / Sławomir Cudak // Nauczyciel i Szkoła. – 2007, nr 3/4, s. 229-237
  35. Praca z rodzicami dzieci niepełnosprawnych / Małgorzata Urbanowicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2003, nr 5, s. 22-24
  36. Prawo rodziców do wyboru formy kształcenia dzieci niepełnosprawnych – mechanizm regulacyjny, wartość samoistna czy ideologia? / Grzegorz Szumski // Szkoła Specjalna. – 2004, nr 4, s. 266-272
  37. Problemy i rozwiązania – dalsze wskazówki dla rodziców wychowujących dziecko pełnosprawne i niepełnosprawne// Na Temat . – 2010, nr 2, s. 27-31
  38. Projekt „Aktywnym być” / Joanna Primel // Pracownik Socjalny. – 2009, nr 8, s. 12-15 Omówienie projektu socjalnego, którego celem jest aktywizacja rodziców wychowujących dzieci niepełnosprawne.
  39. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych przez matki dzieci niepełnosprawnych / Beata Mazur-Szabała // Auxilium Sociale Novum. – 2008, nr 1/2, s. 170-177
  40. Rodzic w terapii dziecka z zaburzeniami komunikacji językowej / Joanna Frackiewicz // Szkoła Specjalna. – 2007, nr 4, s. 260-268 Instrumenty pomocy psychologicznej. Przykładowe metody pracy z rodziną.
  41. Rodzice dzieci autystycznych wobec sytuacji trudnych / Katarzyna Patyk// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2009, nr 7, s. 34-48
  42. Rodzice dzieci z niepełnosprawnością – od biernej izolacji do czynnej subkultury / Agnieszka Żyta, Sylwia Nosarzewska // Wychowanie na Co Dzień . – 2010, nr 6, s. 15-18
  43. Rodzice w oczach rodziców – grupa rodziców dzieci o zaburzonym rozwoju jako grupa odniesienia / Agnieszka Masłowiecka // Edukacja. – 2009, nr 3, s. 115-119
  44. Rodzina i terapeuci jako środowiska terapeutyczne dziecka niepełnosprawnego intelektualnie / Mariusz Kuskowski // Wspólne Tematy. – 2007, nr 5, s. 27-30 Problem dotyczący współpracy między rodziną a terapeutami dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Postawy rodziców wobec dziecka upośledzonego umysłowo.
  45. Rodziny osób niepełnosprawnych / Anna Kordzielewska // Zeszyty Naukowe. Prace Instytutu Pedagogiki / Uniwersytet Szczeciński. – 1998, nr 2, s. 33-51
  46. Rola środowiska rodzinnego w funkcjonowaniu dzieci o specjalnych potrzebach eukacyjno-wychowawczych / Magda Szul // Opieka, Wychowanie, Terapia. – 2008, nr 1/2, s. 8-9
  47. Rozmowa z rodzicami dziecka niepełnosprawnego jako empowerment.// Na Temat . – 2010, nr 2, s. 11-13 Zasady rozmowy „dodającej sił” z rodzicami dziecka niepełnosprawnego.
  48. Rozmowy o pełnosprawnym rodzeństwie dzieci niepełnosprawnych// Na Temat . – 2010, nr 2, s. 25-26
  49. Rozmowy o samodzielności i autonomii – ważny aspekt kontaktów między rodzicami a pomagającym // Na Temat . – 2010, nr 2, s. 35-39
  50. Rozważania o skutecznej współpracy z rodzicami niepełnosprawnych uczniów / Katarzyna Szymańska, Bożena Świderska // Meritum. – 2011, nr 2, s. 7-9
  51. Samotność wśród najbliższych : interakcje dzieci z autyzmem z rodzicami / Ewa Pisula // Czasopismo Psychologiczne. – 2009, T. 15, nr 2, s. 295-304 Materiały XXXIII Zjazdu Naukowego Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
  52. Socjopedagogiczne aspekty współpracy pedagoga specjalnego z rodzicami dziecka niepełnosprawnego / Maria Chodkowska// Szkoła Specjalna. – 2007, nr 1, s. 3-10
  53. Stosunek rodziców do przyszłości dziecka niepełnosprawnego : wstępne wyniki badan / Anna Szczepaniak // Edukacja. – 2005, nr 2, s. 35-42 Badania przeprowadzone wśród rodziców osób niepełnosprawnych intelektualnie, fizycznie lub sensorycznie.
  54. Stosunki emocjonalne w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie / Żaneta Stelter, Barbara Harwas-Napierala  // Czasopismo Psychologiczne. – 2010, nr 2, s. 199-207
  55. Sytuacja i problemy rodzin wychowujących dziecko niepełnosprawne ruchowo a możliwości udzielenia im wsparcia na przykładzie Centrum Pomocy Dziecku Niepełnosprawnemu i jego Rodzinie w Częstochowie / Agnieszka Krzemińska, Jolanta Nykowska // Auxilium Sociale. – 1998, nr 1, s. 149-151
  56. Tabu seksualne. Rodzice wobec seksualności własnych dzieci niepełnosprawnych intelektualnie / Remigiusz J. Kijak // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2010, nr 4, s. 94-101
  57. Towarzyszenie rodzicom podczas śmierci ich niepełnosprawnego dziecka // Na Temat. – 2010, nr 2, s. 32-34
  58. Upośledzenie dziecka jako graniczne doświadczenie rodzica / Maria Kurek // Edukacja Humanistyczna (Szczecin). – 2007, nr 2, s. 112-118
  59. „Wspierać i być wspieranym” : projekt współpracy z rodzicami dzieci niepełnosprawnych / Maria Rafalska [i in.] // Edukacja Zdrowotna i Promocja Zdrowia w Szkole. – 2005, z. 9, s. 57-66 Dzieci ze złożoną niepełnosprawnością. Projekt „Jak być rodzicem dziecka. niepełnosprawnego”.
  60. Wspólnota rodzinna wobec niepełnosprawności intelektualnej dziecka / Elżbieta Osewska // Studia nad Rodziną. – 2010, nr 26/27, s. 103-115
  61. Współpraca pomiędzy rodzicami dziecka niepełnosprawnego intelektualnie a fachowo pomagającymi – ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań instytucjonalnych. Cz. 1 / Werner Reichmann // Wspólne Tematy. – 2004, nr 4, s. 40-48
  62. Współpraca pomiędzy rodzicami dziecka niepełnosprawnego intelektualnie a fachowo pomagającymi – ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań instytucjonalnych. Cz. 2 / Werner Reichmann // Wspólne Tematy. – 2004, nr 5, s. 13-20
  63. Współpraca szkoły z rodziną dzieci upośledzonych umysłowo / Magdalena Krawczonek // Dyrektor Szkoły. – 2007, nr 12, s. 16-18
  64. Współpraca z rodzicami w przedszkolu integracyjnym / Urszula Lesiewicz // Wychowanie w Przedszkolu. – 1995, nr 10, s. 620-622
  65. Współpraca z rodzicami w WWR / Ewa Kuliga // Psychologia w Szkole. – 2010, nr 2, s. 135-140 Współpraca rodziców i zespołu terapeutycznego w ramach WWR (wczesnego wspomagania rozwoju dziecka niepełnosprawnego).
  66. Wstępne uwarunkowania rozmowy z rodzicami dziecka niepełnosprawnego // Na Temat. – 2010, nr 2, s. 3-6
  67. Wybrane metody pedagogizacji rodzin osób niepełnosprawnych / Kazimierz Ostrowski // Nauczyciel i Szkoła . – 2012, nr 1, s. 141-154 Metody aktywizujące i problemowe w świetle doradztwa pedagogicznego dla rodziców.
  68. Wyjątkowe rodzicielstwo / Agnieszka Zygmunt // Wychowawca. – 2013, nr 3, s. 22-23 Praca z rodzicami uczniów niepełnosprawnych nad poprawieniem ich kondycji i rozbudzenie radości życia.
  69. „Wyprowadzam się!” : rodzice i ich dorosłe dziecko niepełnosprawne intelektualnie / Beata Olszewska // Wspólne Tematy . – 2011, nr 6, s. 36-42
  70. Wzmacnianie relacji rodzic – dziecko – nauczyciel / Jadwiga Trochimczyk [i inni] // Niezbędnik Pedagoga, Psychologa, Wychowawcy. – 2009, nr 1, s. 28-31 Zajęcia otwarte dla rodziców i nauczycieli mające na celu tworzenie wspólnej płaszczyzny działania na rzecz dziecka niepełnosprawnego – scenariusz zajęć.
  71. Zespół wypalania się sił u rodziców dzieci niepełnosprawnych / Ewa Binięda // Wychowanie na co Dzień. – 2000, nr 1/2, s. 15-18
Cookies and privacy policy

The website uses cookies for the purposes necessary for the proper operation of the site, customization of the site to individual user preferences and statistics. Disabling the storage of cookies is possible in the settings of each web browser, so that no information will be collected. If you do not agree to save information in cookies, you should leave the site.

Select the cookies you accept:
Return