RODZINA Z DZIECKIEM NIEPEŁNOSPRAWNYM

Opublikowano 29 sierpnia 2014 o godzinie 15:30 autor Edyta Dobek

RODZINA Z DZIECKIEM NIEPEŁNOSPRAWNYM
Zestawienie bibliograficzne

Książki


  1. Być rodzicem niepełnosprawnego dziecka / [Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych]. – Zielona Góra , 2011.
  2. Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym / Tadeusz Gałkowski. – Warszawa, 1995.
  3. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie : praca zbiorowa / pod red. Ireny Obuchowskiej. – Wyd. 4. – Warszawa, 2005.
  4. Dziecko z autyzmem w rodzinie [Dokument elektroniczny] : studium indywidualnego przypadku / Anna Gręda ; promotor Edyta Kędra ; Wyższa Szkoła Medyczna w Legnicy. – Legnica, 2013. Praca magisterska dostępna w Repozytorium Dokumentów Elektronicznych BN.
  5. Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego / Jacek Kielin. – Gdańsk, 2002.
  6. Matki dzieci niepełnosprawnych wobec problemów życiowych / Małgorzata Sekułowicz. – Wrocław, 2000.
  7. Niepełnosprawne dziecko w rodzinie / Serafino Corti, Giovanni Gillini ; [tł. Magdalena Dobosz]. – Gniezno, 2007.
  8. Pełnia życia : wsparcie rodziców dzieci niepełnosprawnych intelektualnie : raport z realizacji projektu. – Warszawa : Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym [etc.], 2008.
  9. Pokochaj mnie mamo! czyli Dwadzieścia dziewięć kroków do akceptacji niepełnosprawności dziecka / Grażyna Dryżałowska. – Warszawa, 2008.
  10. Rodzice dzieci z autyzmem / Ewa Pisula. – Warszawa, 2012.
  11. Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju / Ewa Pisula. – Warszawa, cop. 2007.
  12. Rodzina o specjalnych potrzebach  / pod red. Stefanii Walasek i Barbara Winczury ; [aut. Danuta Apanel et al.]. – Jelenia Góra, 2011.
  13. Rodzina : upośledzenie umysłowe, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, wybrane metody terapii / Edyta Pietrowska.-  Częstochowa, 2010.
  14. Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym : możliwości i ograniczenia rozwoju / red. nauk. Hanna Liberska. – Warszawa, 2011.
  15. Rodzina z osobą niepełnosprawną w społecznym systemie wsparcia / Witold Janocha. – Kielce, 2009.
  16. Środowisko rodzinne i szkolne wobec zespołu ADHD u dzieci w młodszym wieku szkolnym / Katarzyna Herda-Płonka. – Kraków, 2012.
  17. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym / Andrzej Twardowski. – Poznań, 2012.
  18. Wychowawcze i emocjonalne funkcjonowanie rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym / Sławomir Cudak. – Łódź, 2007.

Artykuły z czasopism


  1. Badanie postaw wychowawczych rodziców dzieci niepełnosprawnych / Katarzyna Chrąściel// Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2007, nr 4, s. 34-53
  2. COCP – model partnerskiej komunikacji z niepełnosprawnym intelektualnie / Markus Lohe // Wspólne Tematy . – 2010, nr 11/12, s. 4-11 Program COCP – kluczowe narzędzie pedagogiczne służące przygotowywaniu rodziców do prowadzenia intensywnej interakcji komunikacyjnej z ich upośledzonymi umysłowo dziećmi.
  3. Czas wolny rodziców wychowujących osoby niepełnosprawne intelektualnie w stopniu głębszym / Dorota W. Chrzan  // Wychowanie na Co Dzien. – 2007, nr 3, s. 22-24
  4. Czynniki demograficzne a postrzeganie przez matki udziału ojców w opiece nad dzieckiem z niepełnosprawnością i w jego wychowaniu / Przemysław Eugeniusz Kaniok // Wspólne Tematy . – 2013, nr 1, s. 45-50 Omówienie wyników badań.
  5. Czynniki determinujące postawy rodzicielskie wobec dzieci upośledzonych umysłowo / Henryk Gasior // Chowanna. – 2004, T. 1, s. 36-50
  6. Droga do samodzielności – rola rodziców / Małgorzata Rękosiewicz // Remedium . – 2011, nr 10, s. 24-25 Rola rodziców w budowaniu tożsamości dziecka niepełnosprawnego intelektualnie.
  7. Dylematy edukacyjne rodziców dzieci niepełnosprawnych / Anna Fidelus // Piotrkowskie Studia Pedagogiczne. – 2001, T. 8, s. 27-31
  8. Dzieci gorszego Boga / Beata Kołakowska // Charaktery . – 2012, nr 6, s. 74-79 Przeciwności, jakim muszą sprostać rodzice, którym rodzi się niepełnosprawne dziecko.
  9. Dziecko niepełnosprawne i rodzina : modele rodzin w ujęciu socjoekonomicznym / Paweł Firago // Rewalidacja. – 2012, nr 2, s. 123-126
  10. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie / Barbara Adamczyk// Niepełnosprawność i Rehabilitacja . – 2010, nr 2, s. 55-67 Problemy rodziców dziecka niepełnosprawnego, izolacja społeczna rodziców.
  11. Dziecko niesłyszące i jego rodzina / Marzanna Farnicka // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2012, nr 2,  s. 31-39
  12. Funkcjonowanie psychospołeczne rodziców i rodzeństwa dziecka autystycznego / Sylwia Błaszczyk // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2008, nr 3, s. 40-44
  13. Gdy rodzice dowiadują się… o niepełnosprawności dziecka / Anna Mikler-Chwastek // Nowa Szkoła. – 2009, nr 5, s. 21-24
  14. Grupy samopomocy i wsparcia / Maria Piszczek // Rewalidacja. – 2006, nr 2, s. 17-29 Praca grupy wsparcia dla rodziców dzieci niepełnosprawnych.
  15. Jak być rodzicem dziecka niepełnosprawnego // Niezbędnik Pedagoga, Psychologa, Wychowawcy. – 2009, nr 4, s. 40-52 Prezentacja programu mającego na celu wspieranie rodzin wychowujących dzieci niepełnosprawne ze sprzężoną niepełnosprawnością.
  16. Jak znaleźć właściwe słowa? : trudne dialogi z rodzicami dziecka niepełnosprawnego // Na Temat . – 2010, nr 2, s. 19-24 Zasady prowadzenia rozmów z rodzicami dziecka niepełnosprawnego. Przykłady dialogów z rodzicami dziecka niepełnosprawnego.
  17. Jeszcze o rodzicach dzieci niepełnosprawnych / Stanisław Turowski // Wychowanie na co Dzień. – 2000, nr 12, s. 27-28
  18. „Karta dziecka” – propozycja aktywnej techniki prowadzenia rozmowy psychologicznej z rodzicami dzieci niepełnosprawnych lub zagrożonych niepełnosprawnością / Agata Potapska-Skwara // Rewalidacja. – 2008, nr 2, s. 90-95
  19. Kształtowanie wspomagającej interakcji z rodzicami dziecka niepełnosprawnego intelektualnie / Markus Lohe // Wspólne Tematy. – 2007, nr 6, s. 33-41 Współpraca rodziców dziecka niepełnosprawnego z przedstawicielami profesji fachowego pomagania.
  20. Lęki i nadzieje dotyczące przyszłości dziecka w wypowiedziach rodziców osób niepełnosprawnych intelektualnie / Anna Szczepaniak // Edukacja. – 2008, nr 4, s. 102-108
  21. List do rodziców dziecka z uszkodzeniem słuchu / Kazimiera Krakowiak, Lucjan Krakowiak // Audiofonologia. – 2002, T. 21, s. 223-232
  22. Macierzyństwo i ojcostwo rodziców dzieci niepełnosprawnych / Teresa Zbyrad // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze . – 2011, nr 6, s. 28-34
  23. Najczęstsze błędy w postępowaniu z rodzicami dzieci autystycznych / Tadeusz Perzanowski // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2013, nr 5, s. 27-31
  24. Niepełnosprawność dziecka a praca zawodowa matki / Monika Parchomiuk // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2009, nr 1, s. 3-17
  25. O współpracy z rodzicami dzieci niepełnosprawnych / Krystyna Szoć, Maria Raszewska // Szkoła Specjalna. – 2001, nr 3, s. 169-172
  26. Pedagogizacja rodziny dziecka niepełnosprawnego – tradycyjne i nowatorskie ujęcie problemu / Urszula Klajmon-Lech // Ruch Pedagogiczny . – 2012, nr 4, s. 165-172
  27. Percepcja postaw rodzicielskich przez młodzież upośledzona w stopniu lekkim i młodzież pełnosprawną / Renata Biernat // Szkoła Specjalna. – 2006, nr 1, s. 40-53
  28. Płaszczyzny edukacyjne w rozwoju rodziców wychowujących dziecko niepełnosprawne / Dorota Bożyk // Edukacja Dorosłych. – 2005, nr 4, s. 103-112
  29. Poczucie koherencji i wsparcie społeczne w wychowaniu dziecka z upośledzeniem umysłowym / Monika Parchomiuk // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2009, nr 2, s. 3-23
  30. Poczucie samotności dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w zależności od postaw rodzicielskich / Andrzej Giryński // Szkoła Specjalna. – 2004, nr 1, s. 3-18
  31. Poradnictwo a psychoterapia – potrzeby rodziców dzieci niepełnosprawnych.// Na Temat . – 2010, nr 2, s. 13-18
  32. Postawy matek dzieci niepełnosprawnych kształconych wspólnie z dziećmi pełnosprawnymi / Krystyna Baranowicz// Roczniki Pedagogiki Specjalnej. – 1999, T. 10, s. 93-104
  33. Postawy rodzicielskie matek dzieci niepełnosprawnych / Beata Szabała // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2008, nr 2, s. 66-76
  34. Postawy rodzicielskie wobec dziecka niepełnosprawnego w rodzinie / Sławomir Cudak // Nauczyciel i Szkoła. – 2007, nr 3/4, s. 229-237
  35. Praca z rodzicami dzieci niepełnosprawnych / Małgorzata Urbanowicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2003, nr 5, s. 22-24
  36. Prawo rodziców do wyboru formy kształcenia dzieci niepełnosprawnych – mechanizm regulacyjny, wartość samoistna czy ideologia? / Grzegorz Szumski // Szkoła Specjalna. – 2004, nr 4, s. 266-272
  37. Problemy i rozwiązania – dalsze wskazówki dla rodziców wychowujących dziecko pełnosprawne i niepełnosprawne// Na Temat . – 2010, nr 2, s. 27-31
  38. Projekt „Aktywnym być” / Joanna Primel // Pracownik Socjalny. – 2009, nr 8, s. 12-15 Omówienie projektu socjalnego, którego celem jest aktywizacja rodziców wychowujących dzieci niepełnosprawne.
  39. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych przez matki dzieci niepełnosprawnych / Beata Mazur-Szabała // Auxilium Sociale Novum. – 2008, nr 1/2, s. 170-177
  40. Rodzic w terapii dziecka z zaburzeniami komunikacji językowej / Joanna Frackiewicz // Szkoła Specjalna. – 2007, nr 4, s. 260-268 Instrumenty pomocy psychologicznej. Przykładowe metody pracy z rodziną.
  41. Rodzice dzieci autystycznych wobec sytuacji trudnych / Katarzyna Patyk// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2009, nr 7, s. 34-48
  42. Rodzice dzieci z niepełnosprawnością – od biernej izolacji do czynnej subkultury / Agnieszka Żyta, Sylwia Nosarzewska // Wychowanie na Co Dzień . – 2010, nr 6, s. 15-18
  43. Rodzice w oczach rodziców – grupa rodziców dzieci o zaburzonym rozwoju jako grupa odniesienia / Agnieszka Masłowiecka // Edukacja. – 2009, nr 3, s. 115-119
  44. Rodzina i terapeuci jako środowiska terapeutyczne dziecka niepełnosprawnego intelektualnie / Mariusz Kuskowski // Wspólne Tematy. – 2007, nr 5, s. 27-30 Problem dotyczący współpracy między rodziną a terapeutami dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Postawy rodziców wobec dziecka upośledzonego umysłowo.
  45. Rodziny osób niepełnosprawnych / Anna Kordzielewska // Zeszyty Naukowe. Prace Instytutu Pedagogiki / Uniwersytet Szczeciński. – 1998, nr 2, s. 33-51
  46. Rola środowiska rodzinnego w funkcjonowaniu dzieci o specjalnych potrzebach eukacyjno-wychowawczych / Magda Szul // Opieka, Wychowanie, Terapia. – 2008, nr 1/2, s. 8-9
  47. Rozmowa z rodzicami dziecka niepełnosprawnego jako empowerment.// Na Temat . – 2010, nr 2, s. 11-13 Zasady rozmowy „dodającej sił” z rodzicami dziecka niepełnosprawnego.
  48. Rozmowy o pełnosprawnym rodzeństwie dzieci niepełnosprawnych// Na Temat . – 2010, nr 2, s. 25-26
  49. Rozmowy o samodzielności i autonomii – ważny aspekt kontaktów między rodzicami a pomagającym // Na Temat . – 2010, nr 2, s. 35-39
  50. Rozważania o skutecznej współpracy z rodzicami niepełnosprawnych uczniów / Katarzyna Szymańska, Bożena Świderska // Meritum. – 2011, nr 2, s. 7-9
  51. Samotność wśród najbliższych : interakcje dzieci z autyzmem z rodzicami / Ewa Pisula // Czasopismo Psychologiczne. – 2009, T. 15, nr 2, s. 295-304 Materiały XXXIII Zjazdu Naukowego Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
  52. Socjopedagogiczne aspekty współpracy pedagoga specjalnego z rodzicami dziecka niepełnosprawnego / Maria Chodkowska// Szkoła Specjalna. – 2007, nr 1, s. 3-10
  53. Stosunek rodziców do przyszłości dziecka niepełnosprawnego : wstępne wyniki badan / Anna Szczepaniak // Edukacja. – 2005, nr 2, s. 35-42 Badania przeprowadzone wśród rodziców osób niepełnosprawnych intelektualnie, fizycznie lub sensorycznie.
  54. Stosunki emocjonalne w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie / Żaneta Stelter, Barbara Harwas-Napierala  // Czasopismo Psychologiczne. – 2010, nr 2, s. 199-207
  55. Sytuacja i problemy rodzin wychowujących dziecko niepełnosprawne ruchowo a możliwości udzielenia im wsparcia na przykładzie Centrum Pomocy Dziecku Niepełnosprawnemu i jego Rodzinie w Częstochowie / Agnieszka Krzemińska, Jolanta Nykowska // Auxilium Sociale. – 1998, nr 1, s. 149-151
  56. Tabu seksualne. Rodzice wobec seksualności własnych dzieci niepełnosprawnych intelektualnie / Remigiusz J. Kijak // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2010, nr 4, s. 94-101
  57. Towarzyszenie rodzicom podczas śmierci ich niepełnosprawnego dziecka // Na Temat. – 2010, nr 2, s. 32-34
  58. Upośledzenie dziecka jako graniczne doświadczenie rodzica / Maria Kurek // Edukacja Humanistyczna (Szczecin). – 2007, nr 2, s. 112-118
  59. „Wspierać i być wspieranym” : projekt współpracy z rodzicami dzieci niepełnosprawnych / Maria Rafalska [i in.] // Edukacja Zdrowotna i Promocja Zdrowia w Szkole. – 2005, z. 9, s. 57-66 Dzieci ze złożoną niepełnosprawnością. Projekt „Jak być rodzicem dziecka. niepełnosprawnego”.
  60. Wspólnota rodzinna wobec niepełnosprawności intelektualnej dziecka / Elżbieta Osewska // Studia nad Rodziną. – 2010, nr 26/27, s. 103-115
  61. Współpraca pomiędzy rodzicami dziecka niepełnosprawnego intelektualnie a fachowo pomagającymi – ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań instytucjonalnych. Cz. 1 / Werner Reichmann // Wspólne Tematy. – 2004, nr 4, s. 40-48
  62. Współpraca pomiędzy rodzicami dziecka niepełnosprawnego intelektualnie a fachowo pomagającymi – ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań instytucjonalnych. Cz. 2 / Werner Reichmann // Wspólne Tematy. – 2004, nr 5, s. 13-20
  63. Współpraca szkoły z rodziną dzieci upośledzonych umysłowo / Magdalena Krawczonek // Dyrektor Szkoły. – 2007, nr 12, s. 16-18
  64. Współpraca z rodzicami w przedszkolu integracyjnym / Urszula Lesiewicz // Wychowanie w Przedszkolu. – 1995, nr 10, s. 620-622
  65. Współpraca z rodzicami w WWR / Ewa Kuliga // Psychologia w Szkole. – 2010, nr 2, s. 135-140 Współpraca rodziców i zespołu terapeutycznego w ramach WWR (wczesnego wspomagania rozwoju dziecka niepełnosprawnego).
  66. Wstępne uwarunkowania rozmowy z rodzicami dziecka niepełnosprawnego // Na Temat. – 2010, nr 2, s. 3-6
  67. Wybrane metody pedagogizacji rodzin osób niepełnosprawnych / Kazimierz Ostrowski // Nauczyciel i Szkoła . – 2012, nr 1, s. 141-154 Metody aktywizujące i problemowe w świetle doradztwa pedagogicznego dla rodziców.
  68. Wyjątkowe rodzicielstwo / Agnieszka Zygmunt // Wychowawca. – 2013, nr 3, s. 22-23 Praca z rodzicami uczniów niepełnosprawnych nad poprawieniem ich kondycji i rozbudzenie radości życia.
  69. „Wyprowadzam się!” : rodzice i ich dorosłe dziecko niepełnosprawne intelektualnie / Beata Olszewska // Wspólne Tematy . – 2011, nr 6, s. 36-42
  70. Wzmacnianie relacji rodzic – dziecko – nauczyciel / Jadwiga Trochimczyk [i inni] // Niezbędnik Pedagoga, Psychologa, Wychowawcy. – 2009, nr 1, s. 28-31 Zajęcia otwarte dla rodziców i nauczycieli mające na celu tworzenie wspólnej płaszczyzny działania na rzecz dziecka niepełnosprawnego – scenariusz zajęć.
  71. Zespół wypalania się sił u rodziców dzieci niepełnosprawnych / Ewa Binięda // Wychowanie na co Dzień. – 2000, nr 1/2, s. 15-18
Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Powrót